“Pentru sanatatea dumneavoastra, limitati consumul de sare… ”

Cand eram mica, aveam putine povesti pe discuri de vinil, asa ca le ascultam destul de des pe cele disponibile. Una din povestile din colectie se numea “Sarea-n bucate”. Cred ca nu doar eu am ascultat aceasta poveste si am ramas cu ideea fixa ca sarea da gustul mancarurilor, nu?

Sarea este un element important in unele traditii locale: musafirii de seama sunt intampinati cu paine si sare ca semn de ospitalitate. Este folosita si in anumite ritualuri: prognoza meteorologica traditionala pe un an se realizeaza cu ajutorul sarii (se pun 12 coji de ceapa umplute cu sare si in functie de cantitatea de apa din coji se decid lunile ploioase din an) si un ritual pe care macar una din prietenele noastre a fost pacalita sa il faca, sa pui sare in cap unei gravide fara sa stie si in functie de unde duce mana se decide sexul copilului.

sare mancareConsum exagerat?
Este clar ca sarea reprezinta un element important in viata noastra si este folosit din cele mai vechi timpuri. Dar problema este consumul exagerat! Faptul ca mancarea este procesata afecteaza sanatatea.

Eu nu am facut niciodata exces de sare. Parintii mei folosesc sare moderat pentru mancare. Imi aduc aminte ca eu si tata preferam sa mancam ciorba si supa cu branza, decat sa punem sare. Si acum eu fac la fel. Adaug o bucata de branza sarata in ciorba si nici nu se observa ca nu a avut sare.

Sfatul medicului
Cand am ramas gravida, unul din primele sfaturi de la medic a fost sa am grija la excesul sare. Prima recomandare a doctorului pentru cineva cu tensiune este sa reduca consumul de sare. Problema este de fapt ca noi consumam mai multa sare decat organismul are nevoie. Nu ne dam seama ca aproape tot ce cumparam are deja sare in continut: painea, pastele, bulionul, iaurtul, etc.

Cand am inceput sa gatesc pentru copii mei, am decis sa nu adaug sare in mancare, iar ei sa isi ia aportul de sare din iaurturi, branza, paine, paste. Cand cineva afla ca nu pun sare, ma intreaba imediat daca copii sunt bolnavi sau ce se intampla de nu le dau sare. Multi oameni nu inteleg ca noi de fapt facem exces de sare si consumam mai mult decat are organismul nevoie.

Am adus consumul de sare in casa la un nivem normal. Pun un praf de sare la paine ca sa creasca, putin in oala cu mancare, dar nu torn cu pumnul.

Producatorii de alimente adauga sare pentru a da gust si pentru a se pastra mai bine. Daca citim cu atentie lista de ingrediente, gasim si sarea trecuta acolo asa ca putem sa facem un calcul cata sare consumam in fiecare zi.

Sarea de la noi este rafinata iar la producerea ei se adauga in mod artificial iod. Sarea naturala este recomandata pentru organism, sarea de Himalaya este neiodata, sarea de marina de Guerande este iodata in mod natural.

De ce avem nevoie de sare, care este doza zilnica de sare si ce intrebuintari utile are sarea, veti afla dintr-un articol pe care il voi publica maine.

Lasă un răspuns

