De ce merita sa folosesti masina de spalat vase: cat timp vei castiga, ce consum de apa si curent vei avea si ce vor spune rudele

De mai multe luni, mai precis de cand am vazut-o in functiune la prietenii la care am stat la Berlin, ma bate gandul sa imi cumpar masina de spalat vase. In Romania este considerata de multi o fita, in Occident este deja un echipament standard in case, la fel ca masina de spalat rufe sau ca fierul de calcat.

Cand a ramas trei zile singur acasa cu cei doi copii mici, sotul meu mi-a spus ca el ar renunta la farfurii normale si ar folosi doar farfurii de unica folosinta, sa nu fie nevoit sa spele vase.

La sfarsitul anului trecut, m-am hotarat sa-mi cumpar masina de spalat vase, gata. Si de fapt mi-am cumparat mai mult decat o masina, mi-am cumparat „un aparat care imi ofera mai mult timp petrecut cu copii”, dupa zice tuturor baiatul meu cel mare.

masina de spalat vase 01

Cum am instalat in casa masina de spalat vase
Cea mai mare problema cu masina era ca trebuia sa ii facem loc in bucatarie, sa o instalam undeva. Noroc ca m-a ajutat Tata sa modific mobila din bucatarie, s-a chinuit ceva, dar a reusit sa o taie sa facem loc masinii. Apoi a trebuit conectata la reteaua de apa, sa primeasca apa si sa verse in canalizare.

Am luat pana la urma o masina Whirlpool, dimensiunile sunt: 85x45x58 cm (IxLxA). Este argintie si da minunat in bucatarie.

Utilizarea masinii de spalat vase
La ce familion am, doi copii si una bucata sot, reusesc sa umlpu o masina la fiecare doua zile. Nu stiu cum reusim patru oameni sa murdarim atatea pahare si cani! Este un mister. Desi am ceva vesela, noi reusim sa la imprastiem prin casa si sa folosim cel putin doua pahare de persoana in acelasi timp.

Acum a devenit o placere sa adun vasele si sa le indes in masina si sa nu le mai vad imprastiate prin casa. Este mult mai placut asa, decat sa zaca in chiuveta pana ma apucam eu de ele.

Cat consuma masina de spalat vase?
Unul din marile avantaje ale masinii de spalat vase este consumul redus de apa. Nu am tinut evidenta stricta la apometre, dar se vede ca a scazut evident consumul de apa calda. Noi si asa aveam probleme cu apa calda. Pana apuca sa se incalzeasca, curg vreo 10-15 litri pe conducta. Acum folosim apa calda doar daca mai spal cate o oala, in rest doar apa rece pentru a spala fructe.

Cand ma gandesc ca masina spala un morman de vase folosind doar zece litri de apa, imi dau seama de economia facuta. Cred ca eu as spala un sfert din vase folosind cantitatea respectiva de apa. Si partea buna este ca foloseste apa rece, mai ieftina.

Cel mai des folosesc programul rapid, de 30 minute, care consuma doar noua litri! Spala excelent vasele, doar ca nu le mai usuca. Ceea ce nu ma deranjeaza, pentru ca spal seara inainte de culcare si cand se termina masina las usa deschisa asa ca le gasesc dimineata uscate.

Multa lume ne spune ca o sa platim mult la lumina. Pe langa celelalte masini si aparate din casa, nici nu se mai baga de seama consumul de 0,5 Kwh al masinii de spalat vase, la programul scurt pe care il folosesc cel mai des. Programele mai lungi, care si usuca, consuma in jur de 1 Kwh.

De ce merita sa folosesti masina de spalat vase 02

Timp castigat si alte avantaje importante
De Sarbatori, cum am avut musafiri si vase mai multe, am folosit un program mai lung, care le si usca. Dar nu am gasit nici urma de grasime pe ele dupa spalarea la masina. Iar paharele arata ca la restaurant, fara picaturi pe ele. Este o placere sa scoti totul curat fara sa te chinui sa freci la grasime.

Un alt avantaj este acela ca masina spala la temeraturi mai mari fata de spalatul de mana. Are programe care ajung si la 65 de grade Celsius. E ca si la masina de spalat rufe: temperatura mai mare dezinfecteaza mai bine.

Cate vase incap in masina de spalat vase?
Inainte sa cumpar masina, m-am documentat temeinic, am studiat marimile disponibile si am decis sa luam o masina in care incap noua seturi. Pe lista mea scurta mai era o masina mare-mare, dar am zis ca nu incape in bucataria noastra. Am luat decizia corecta sa cumpar una mai mica. In cea mare as fi putut pune si oale mari, dar nu ma deranjeaza sa spal de mana o oala pe saptamana. Ar intra si in masina actuala o oala, dar ar ocupa tot raftul de jos.

Programele de spalare a vaselor la masina
Inainte sa ma apuc de prima spalare, am studiat atenta programele disponibile. Are sapte programe, asa ca am de unde alege: program intensiv pentru vase extrem de murdare, programul normal, un program pentru pentru vasecare trebuie doar clatite si uscate, programul eco, programul rapid, un program pentru pahare, un program scurt de 8 minute care doar clateste vasele (a fost bun inainte de vizita sa clatesc vasele de praf). Parea complicat, dar nu este deloc!

Dezavantajele masinii de spalat vase
Pentru ca baietii sunt inca destul de mici si mananca mai mult din castroane – ca sa nu imprastie mancare peste tot, masina se umple mai repede dar nu asa eficient cum ar trebui. Cand am avut musafiri care au mancat din farfurii am spalat dintr-o singura tura noua farfurii mari, 18 de desert si vreo sase cesti de cafea cu farfurii. Cel mai bine e sa spele farfurii, ca intra multe.

E rau cand copii au cesti sau farfurii preferate si ele sunt ascunse prin masina. Asa ca ne trebuie mai multe lucruri de acelasi fel, cateva cani cu Avioane – Planes de la Disney, vreo doua farfurii cu Mickey. Dar o sa depasim si faza asta si o sa duduie masina.

Cand am cautat masina de spalat vase, am vazut ca unele aveau functia de blocare pentru copii. Cum pretul era mai mare am zis ca nu merita doar pentru asta sa dau in plus. Ma gandeam ca nu o sa am probleme. Dar cel mic este fascinat de masina si ar tot apasa pe butoane. Se poate scoate din priza cand nu merge si asa nu are ce sa ii faca sau si mai bine: cine nu are mobila deja facuta poate sa ia masina incorporabila si asa nu o sa mai fie la vedere.

Intretinerea masinii de spalat vase
De curatat masina de spalat vase nu trebuie sa ma ocup, pentru ca daca este folosita constant nu are cum sa se murdareasca. Daca nu o folosesc des sau daca plecam in vacanta, pot sa ii dau drumu goala sa se curete singura. Si in instructiunile ei zice ca daca se vad pete de apa pe ea pot sa dau cu o carpa umezita cu apa si putin otet. Nu este nevoie sa folosesc solventi. Asa ca nu am nici o cheltuiala in plus!

Masina de spalat vase vs. spalatul manual
Comparativ, prin spalarea la chiuveta se consuma un litru de apa la fiecare sase secunde (debit = 1 litru apa/6 secunde) in cazul unui jet puternic, sau un litru de apa la 25 de secunde (debit = 1 litru apa/25 secunde) in cazul unui jet slab. Calculati si voi in cat timp se consuma 10 litri de apa la chiuveta, adica exact cantitatea de apa necesara masinii de spalat vase.

Am scapat si de frecatul chiuvetei din doua in doua minute, asa ca fac economie la bureti si la alte produse de curatat chiuveta. Detergentul de vase se consuma acum foarte greu, pentru ca il folosesc doar pentru oale si alte cateva chestii pe care le mai spal de mana.

Am scapat de vesnica problema: ca m-am saturat sa pierd timpul in bucatarie spaland vasele. Cred ca petreceam cel putin cate o ora pe zi la bucatarie spaland cate ceva. Acum pot sa incarc masina in cinci minute si in restul timpului sa fac altceva, inclusiv sa citesc ceva.

De ce merita sa folosesti masina de spalat vase 03

Sfaturi importante
Noi nu prea avem vase de plastic, asa ca nu am lucruri care sa nu mearga la masina. Linguritele celui mic si recipientele lui de apa sunt rezistente si la fierbere, asa ca se spala lejer si la masina de spalat vase. Pahare avem de la IKEA si se spala foarte bine. Nu prea avem noi vesela fina de care sa imi fac griji, dar in caz ca facem rost are si un program special pentru astfel de pahare.

Si acum concluziile
Rude si prieteni inca mai considera ca am facut o mare nebuinie cumparand, instaland si folosind masina de spalat vase. Nu stiu de ce s-a intepenit in mintea romanilor ca oricum trebuie clatite vasele inainte de a le introduce in masina. Daca as sta sa dau cu buretele pe fiecare vas inainte de introducerea in masina, practic as putea sa le spal de mana si sa scap de o treaba. Dar sincer, mi se pare un non sens sa le clatesc inainte. La curat bine de resturi, cum le curatam si inainte sa le pun in chiuveta, si le pun in masina.

De Sarbatori, am utilizat mai des masina de spalat vase si a fost o placere sa nu pierd jumatate din timpul petrecut cu musafirii stand la bucatarie, la vase.

Recunosc ca a fost mai greu in primele zile, cand imi parea ciudat sa am atatea vase murdare si dulapul aproape gol. Mai ca imi venea sa le iau la mana. Acum, sunt deja invatata si incerc sa imi dau seama cum de nu am cumparat mai demult masina de spalat vase, cum am trait atat fara ea.

Mai trebuie sa fac instructajul sa o foloseasca si sotul meu. Chiar am gasit pe net o poanta cu cineva care zicea ca unul din factorii care duc la succesul relatiei intre soti este o masina de spalat vase. Sper sa inceapa mai multa lume sa profite de ea.

Toate bune si frumoase, dar noi ce detergent sa folosim la masina de spalat vase? Despre acest subiect foarte important voi reveni cu alte articole pe Jurnal Bio.

Voi ce mai vreti sa aflati despre masina de spalat vase? Sunt foarte bucuroasa sa va raspund!

6 gânduri despre „De ce merita sa folosesti masina de spalat vase: cat timp vei castiga, ce consum de apa si curent vei avea si ce vor spune rudele

  1. Buna!
    Sunt si eu fericita posesoare a unei masini de spalat vase de ceva timp, e cea mai tare inventie dupa masina de spalat rufe. La astea doua nu as renunta! E minune la casa omunuli! Noi suntem doar doi, dar tot spala la 2 zile, cand gatesc si folosesc multe vase/tigai/oale o pun in folosinta zilnic.
    Si, DA, spala foarte bine si vase uleioase, oale prinse, inoxul straluceste, paharele sunt Perfect curate.

  2. Buna
    Bine scris articolul – argumente clare si concrete.
    Eram impotriva masinii de spalat vase pana in momentul in care am diversificat alimentatia gemenilor mei. Din acel moment mi-am dat seama ca pentru a face fata noii situatii toata partea adulta a familiei (eu, sot si mama) trebuie sa spele vase de mana in orice clipa libera acordata de cei mici. Pot sa spun ca masina de vase mi-a salvat viata :)) Spala bine, la temperatura mare iar consumul de apa e mai mic decat spaland de mana.
    Si ca fericirea sa fie completa, am descoperit detergenti Eco pentru masina de vase – eficienti si nu foarte scumpi.
    Sunt fabricati in Germania, marcile Sodasan, Sonett.

  3. Pingback: A fi sau a nu fi bio? A fi! Ce detergent folosim pentru masina de spalat vase? | Jurnal Bio

  4. Si eu am exact din asta WHIRLPOOL ADP 750 IX modelul gri care se potriveste fain cu mobila de bucatarie . Le spala foarte bine pe programul intensiv de 65 de grade . Am pus in masina vase cu murdarie uscata , cu piure de cartofi si le-a spalat super bine . Merita ..

Lasă un răspuns

