Valoarea perceputa si valoarea reala vs. pretul cosmeticelor bio. Opinii finale dupa studiul despre oamenii care nu folosesc cosmetice bio

Jumping

Articolul meu de acum doua zile, despre PERCEPTIA referitoare la cosmeticele bio a celor care NU folosesc cosmetice bio a nascut discutii aprinse pe Jurnal Bio si pe Facebook, asa ca este momentul sa revin cu precizari.

In primul rand repet faptul ca analiza mea este o masurare a perceptiilor, nu a faptelor. Este ceea ce cred oamenii despre cosmeticele bio, nu inseamna ca in realitate asa si este.

Apoi sa ne uitam acum pe cele cinci motive pentru care oamenii nu cumpara cosmetice bio: din motive de pret (41%). accesibilitate (29%), incredere (19%), lipsa de informatii (18%), benficii reduse (9%), de aceea nu folosesc oamenii cosmetice bio. Aceste cinci motive declarate nu trebuie privite independent, ci in legatura unele cu altele.

Sa introducem un nou concept in discutie: valoarea atribuita de client unui produs, adica valoarea perceputa de client pentru acel produs. Pretul unui produs este un concept, valoarea perceputa este un alt concept.

Daca valoarea perceputa a unui produs este mai mica decat pretul lui, atunci produsul va fi considerat de oameni scump, indiferent cat de putin va costa: „nu dau eu 10 lei pe prostia aia”. La fel si invers, daca valoarea perceputa a unui produs este mai mare decat pretul, atunci produsul va fi considerat „o achizitie buna”.

Asadar si cei 44% din respondenti care nu cumpara cosmetice bio din cauza „pretului prea mare” probabil ca de fapt nu inteleg valoarea adusa de aceste produse, de aceea li se par scumpe. Ei spun de pretul prea mare, dar de fapt nu au incredere in produsele bio (motivul 3 – 19%), nu au informatii (motivul 4 – 18%) si cred ca nu exista beneficii specifice produselor bio (motivul 5 – 9%). Nu exista pret suficient de mic pentru ca o persoana care nu are incredere intr-un produs sa-l cumpere totusi. Si oamenii nu inteleg efectele negative ale unor ingrediente, nu stiu care sunt aceste ingrediente si nu stiu cum le pot evita.

Am vazut cu totii ca producatorii cosmeticelor bio isi construiesc propunerea de valoare comunicand ingredientele pe care produsele lor nu le au, cum ar fi parabenii, Phenoxyethanol, Parfumurile sintetice. Iti comunica lista ingredientelor periculoase si iti explica faptul ca aceste ingrediente nu fac parte din compozitia produselor.

Mai eficient mie mi se pare sa comunici efectele negative pe care le eviti folosind cosmeticele bio, nu doar ingredientele de care te feresti folosindu-le. Un exemplu foarte bun in acest sens este campania pe TV la deodorantul Dove, mi se pare bine construita. Iti comunica pe de-o parte ca deodorantul nu contine parfum, parabeni, coloranti sau alcool, dar mesajul principal este ca te ajuta sa elimini si sa eviti iritatiile.

Si pana la urma este greu in Romania sa construiesti propunere de valoare plecand de la ingredientele pe care produsul cosmetic nu le contine. De ce? Pentru ca in nicio categorie de produse de la noi nu a existat o campanie care sa comunice ingredientele pe care NU le contin produsele. Oamenii nu sunt obisnuiti cu genul acesta de mesaj, cel putin la noi. Poate doar in categoria apelor minerale a mai existat o campanie ce a comunicat apa fara nitriti, dar aici cuvantul in sine are o rezonanta chimica puternica.

Asa ca magazinele de cosmetice bio de la noi duc o munca de pionierat. Promoveaza o gama de produse destul de scumpe, vorbind in special de ingredientele pe care acele produse nu le contin, nu despre ceea ce contin. Totul orientat catre un public neobisnuit cu genul acesta de mesaje, si care nu are la dispozitie prea multe surse de informare. Si noi suntem si tara saormei „cu de toate” si a pachetelor turistice „all-inclusive”…

Ce spuneti?

Anunțuri

6 gânduri despre „Valoarea perceputa si valoarea reala vs. pretul cosmeticelor bio. Opinii finale dupa studiul despre oamenii care nu folosesc cosmetice bio

  1. Ai dreptate, dar nu in totalitate. Mie cosmeticele bio mi se par foarte bune si utile, inteleg in ce mod ma ajuta, dar tot cred ca sunt prea scumpe. Unu: prea scumpe fata de cosmeticele obisnuite si doi: prea scumpe fata de aceleasi produse pe website-uri internationale de comert, gen Amazon. Asta e.

  2. Pai sunt mai scumpe ca cele din alte tari din aceleasi motive pt care si hainele marilor branduri sunt mai scumpe la noi decat la ei.

  3. Sunt si produse organice la preturi ok. Deobicei se gasesc la tara sau la magazine naturiste de cartier. Sunt producatori romani, au ambalaje decente, dar nimic fancy si nu se remarca printr-un marketing/brand puternic.
    In aceeasi ordine de idei, se pot face si creme acasa. Te costa relativ putin si procesul de preparare e rapid. E cativa ei o sticluta mica cu ulei de catina/nuca/morcov etc din care oricum consumi doar o parte.
    Deci exista solutii pentru orice buzunar.
    Insa de cele mai multe ori oamenii cumpara si altceva alaturi de un produs: un vis, ceva ce isi doresc personal. Nu cumperi crema doar ca sa te ingrijesti, ci pentru ca vrei o schimbare in viata ta, vrei sa te simti bine, atragatoare, frumoasa, admirata si sa ai frantura de viata a persoanei din reclama. Nu zic eu, zic teoriile de marketing. 🙂

  4. Pingback: Blogul Cristinei Bazavan: Despre increderea in cosmeticele bio

  5. Pingback: Blogul Cristinei Bazavan: Ai incredere in cosmeticele bio?

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s