Pe cuvant de chimist: Cele 11 ingrediente pe care trebuie să le eviti in cosmeticele tale. O campanie Jurnal Bio

Ultima lecţie de chimie la care am asistat a fost în clasa a VIII-a, în şcoala generală. Ultima notă de la chimie a fost, din ce îmi amintesc, un 9 sau un 10 acordat pe merit, deşi niciodată nu m-a pasionat prea mult subiectul. Dar aş suna-o acum pe d-na profesoară să discut despre un subiect care nu există în nici un manual de chimie de şcoală generală sau de liceu (aşa cred eu): ingredientele chimice din produsele cosmetice. Tot căutând pe Internet să înţeleg ce este cu aceste ingrediente plasate în multe liste negre, am ajuns până la unele formule chimice, pe care le descifrezi doar dacă te pricepi la chimie, de aceea mi-ar fi utilă acum d-na profesoară. 🙂

Începe campania
Jurnal Bio lansează campania „Pe cuvânt de chimist: Cele 11 ingrediente pe care trebuie să le eviţi în cosmeticele tale”. Pentru cei care îşi doresc să înţeleagă diferenţele dintre cosmeticele organice şi cele non-organice, să descopere avantajele cosmeticelor bio dar şi motivele pentru care trebuie să plătească mai mult pentru ele, să se orienteze mai bine la cumpărături, Jurnal Bio porneşte o serie de articole în care 11 ingrediente chimice vă vor fi prezentate pe toate părţile. Veţi afla în ce cosmetice apar, ce efecte negative provoacă şi de ce le utilizează companiile de cosmetice în produse. Sper ca seria aceasta de articole să ajute cât mai multe persoane să citească corect lista de cumpărături, să înţeleagă ce riscuri prezintă unele produse cosmetice şi să ia decizii mai informate.

Ştiţi deja despre mine că nu sunt chimist, nu conduc un laborator de analize în care să testez produsele cu microscopul meu, nu sunt academician de renume mondial, doctor în chimie. Dar de mai multe luni încerc să mă documentez în surse de încredere mai mare decât celebrul „am citit io pe net” şi să citesc inclusiv studii serioase şi analize independente.

Rezultatele studiului meu vor fi aceste 11 articole în care prezint câte un ingredient.

Industria cosmetică are o forţă uriaşă
Ce am înţeles foarte clar este că industria cosmetică este dominată de jucători foarte puternici, care fac regulile. Ce înseamnă puternici? Adică au bani, foarte mulţi bani şi influenţă. Şi pentru a continua să facă bani au nevoie de aceleaşi ingrediente ieftine, cu care menţin costurile de producţie cât mai jos. Mi se pare că toată discuţia se rezumă la bani: ingredientele cele mai ieftine disponibile, care te ajută să ai un produs ce rezistă mult timp pe raft, ce fac spumă şi miros frumos sunt cele sintetice. Aşa ajung şampoanele, gelurile de duş, loţiunile, pasta de dinţi, deodorantele sau parfumurile noastre la o listă de ingrediente de zici că e cartea de telefon şi toate substanţele de acolo au nume foarte ciudate.

Cum să eviţi capcanele
Ştiu din propria experienţă că este nevoie de efort pentru a găsi cosmeticele care să nu conţină ingredientele din listă. Trebuie să te informezi, să citeşti etichetele şi mai ales să eviţi capcanele întinse din cauza lipsei de reglementare a cosmeticelor. Pentru că oricine poate scrie pe orice produs cosmetic că este bio, fenomenul este că veţi găsi în piaţă multe false produse bio, organice sau naturale. Cosmeticele organice sunt certificate doar de catre organisme private, nu de stat. Pe raspunderea lor, aceste organisme verifica procesele de aprovizionare, productie si transport ale cosmeticelor si emit certificatul organic sau natural in cazul in care sunt indeplinite standardele necesare.

Firmele producătoare de ţigări au negat până în pânzele albe, adică până au plătit daune de miliarde în procese, faptul că ţigările au efecte nocive asupra organismului. Şi oricum, opinia publică a început să privească suspicios ţigările la mulţi ani după ce acestea erau produse industrial, pe scară largă. În industria cosmetică există deja mari producători care au lansat branduri sau chiar game ce se poziţionează prin faptul că nu conţin unele din ingredientele prezentate de mine în campania Jurnal Bio „Pe cuvânt de chimist: Cele 11 ingrediente pe care trebuie să le eviţi în cosmeticele tale”. Comercializează companiile mari branduri fără parabeni sau parfumuri doar din raţiuni de marketing sau există şi alte raţiuni? Rămâne de văzut. Eu vă invit între timp să citiţi articolele, să comentaţi şi să îmi adresaţi întrebări despre produsele pe care le folosiţi acum.

Iata mai jos bannerele cu linkurile către articolele despre ingrediente, pe măsură ce le public:

ftalatii cosmetice ingredient de evitat

Phenoxyethanol ingrediente periculoase cosmetice

PEG Polyethylene Glycol cosmetice

parfum sintetic fragrance cosmetice

Anunțuri

13 gânduri despre „Pe cuvant de chimist: Cele 11 ingrediente pe care trebuie să le eviti in cosmeticele tale. O campanie Jurnal Bio

  1. Imi amintesc de serialul Mad Men, despre o agentie de publicitate in anii ’50. In acea perioada, tutunul era considerat un produs sanatos, un fel de medicament. 🙂 Toate campaniile de publicitate se construiau in jurul acestei pozitionari: tigarile sunt sanatoase, organismul beneficiaza de ele. Apoi s-a schimbat centrul de greutate spre placerea pe care ti-o ofera. La fel si cu cremele oferite de industria cosmetica. Suntem acum in faza de „beneficii, sanatate”. 🙂

  2. Cum este cu produsele Mustela? Sunt special pentru copii, produse de o companie foarte serioasa din Franta, la o calitate ridicata. Dupa parerea mea nu au concurenta in piata.

    • Au concurenta, produsele Weleda sunt mai mult decat extraordinare. Intrati pe mustela.ro si verificati ingredientele la produse si apoi mai ganditi-va daca cumparati sau nu. Am citit continutul unei creme oarecare si al 3-lea ingredient era petrolatum – derivat din rafinarea petrolului + phenoxyethanol, ca conservant etc, etc. De ce sa-mi dau copilul cu o asemena crema cand pot sa folosesc un ulei de catina, o crema pe baza de galbenele ?
      Sa lasam deoparte asa-zisele branduri, care costa mult si datorita reclamelor, a promovarii. In schimb un produs bio isi justifica pretul prin natura ingredientelor folosite, care sunt de cea mai buna calitate.

      • Imi spui tu mie ca Mustela, brand care exista de 60 de ani e prezent in zeci de tari este mai prost decat stiu eu ce cosmetica bio facuta in curtea din spatele casei?!

      • La primul copil am folosit si noi Mustela si parea ok. Intre timp am vazut ca are multe ingrediente periculoase in compozitie si l-am inlocuit cu un brand bio pentru copii. Cei 60 de ani de traditie nu inseamna totul. Si Coreea de Nord are 59 de ani de existenta, dar nu m-as muta acolo. 🙂

  3. Exact asta iti spune, si Coca Cola e prezenta de zeci de ani in zeci de tari, ce criteriu e asta?
    Cosmeticele bio nu sunt facute in curtea din spatele casei, mai intai informeaza-te si dup-aia da cu sarcasmul dupa ele.
    Mustela are bugete uriase de marketing pentru medici si farmacisti, de unde rezulta si preturile ei aberante, mai mari decat ale produselor bio ale caror ingrediente costa mult mai mult. Iar ca eficienta unii sunt multumiti, unii nu. Eu am avut un copil cu dermatita atopica si au fost apa de ploaie. Weleda e 10 clase peste.

    • Bine zis Olivia, i-ai raspuns d-nei/d-rei Ideea, exact cum aveam de gand sa o fac si eu.

      Si „DA” d-na/d-ra Ideea iti pot spune ca pe mine nu ma convinge un brand, o reclama stralucitoare la tv sau un pliant lucios. Pe mine ma conving ingredientele unui produs, (pe care de altfel le putem verifica foarte usor pe internet).
      Apropo, si NIVEA are grija de sanatatea noastra – conform reclamei ( de a mea sigur nu) de 100 de ani, deci e si mai tare decat Mustela cu cei 60 de ani, nu?
      Si din surse sigure iti spun ca produsele bio nu se fac in curtea din spatele casei, nu cred ca ar fi destul loc pentru o hala de productie.

      Acum lasand ironia la o parte, fiecare e liber sa foloseasca ce produse doreste, insa putin respect pentru fiecare opinie nu cred ca ar strica.

      • Bine punctat! Cât despre produsele ecologice, având în vedere că oamenii devin din ce în ce mai conștienți de efectele pe care le au cosmeticele asupra lor, aș spune că există o multitudine de variante, însă am observat că se merge tot mai mult pe rafinare, de aceea este important să cunoaștem originea ingredientelor. Cea mai sigură opțiune rămâne varianta DIY, deci întoarcerea la simplitate și la atenția la detalii. Dar asta cere timp, iar omul modern, copleșit fiind de îndatoririle zilnice, nu îți mai găsește vreme să caute cu atenție, să se documenteze. Este deci un cerc vicios greu de rupt.

  4. Pingback: Sodium Laureth Sulfate (SLES): de ce trebuie sa evitam acest sulfat in cosmeticele noastre si cum il recunoastem pe lista de ingrediente. Campania ”Pe cuvant de chimist” « Jurnal Bio

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s