Evolutia ofertei de alimente bio intr-un hypermarket din Romania: cazul Cora

Update februarie 2013: Faţă de situaţia de acum doi ani, Cora şi-a îmbunătăţit foarte mult oferta de produse bio, în special alimente bio proaspete. Astfel, au apărut ouăle ecologice de ţară (10 bucăţi la 11 lei), lapte (un litru costă 7 lei), iaurt şi smântână (brandul Andechser), brânză (cea de capră costă 120 de lei kilogramul), dar şi tofu sau perle de smântână. Şi raionul de produse bio proaspete din carne este bine aprovizionat, dar preţurile sunt destul de mari: pieptul de curcan bio costă 160 de lei kilogramul, la fel şi pieptul de pui bio marca Golfera, iar prosciuto este şi mai scump.

Magazinele Cora sunt cunoscute pentru implicarea lor puternica in promovarea si vanzarea produselor organice. Acest lucru este valabil in tarile Vestice ale Uniunii Europene, in special in Franta si Belgia, nu in Romania. Pe langa raioanele bio aprovizionate corespunzator, Cora participa constant la evenimente de profil eco. Nu la noi, ci in Vest, dupa cum spuneam.

Ca o paranteza, grupul belgian Louis Delhaize controleaza reteaua de hyper-marketuri Cora si reteaua de super-marketuri Mega Image, numite in Belgia Match.

Eu sunt clienta zonei bio din Cora, asa ca am decis sa va impartasesc si voua ce puteti gasi acolo.

Din ce tara sunt produsele bio de la Cora
Majoritatea produselor expuse in zona organica din Cora sunt straine, in special frantuzesti, belgiene, germane si italiene. Romanesti am gasit doar ceaiuri de musetel de la Fares si faina Dobrogea. Am ramas surprinsa sa nu gasesc la raft celebrul produs romanesc ecologic, laptele UHT de la La Dorna. Update: Acesta se gaseste in zona lactatelor, unde au si alte produse bio.

Ce gasesti la Cora
Inainte de a va spune ce produse organice au la Cora, este mai indicat sa va expun ce nu au! Nu au cosmetice organice, probabil cei care se ocupa de aprovizionare judeca produsele organice dupa certificarea de la stat. Ai certificare organica aprobata de Minister, treci, nu ai, nu apari in raft, cam asa gandesc managerii de achizitii. Si cum la cosmetice nu exista certificare legala ci doar de la institutii private…

Lipsesc si produsele din carne, inclusiv mezelurile, nu gasesti nici legume si fructe proaspete organice. Daca are termen de valabilitate sub 1 luna, Cora nu cumpara pentru ca este prea riscant. Acum sa vedem ce gasesti bio in Cora: vin, bere, cidru, ceai, miere, compot, gem, paine prajita, spaghete, ciocolata, faina, grau, linte, orez, paste tomate, otet sau ulei. Din fiecare din aceste tipuri de produse au in general un singur sortiment, un singur brand. Ca exceptie mai gasesti trei tipuri de vin sau trei branduri de bere, dar atat. Pentru bebelusi au mancare organica de la Hipp.

Preturile produselor organice
Intre un produse organic vandut la Cora si un produs similar neorganic vandut tot la Cora, diferenta este intre 30% si 200%. Iata cateva exemple concrete: vinul organic costa 22 lei, berea 4 lei, ciocolata este 6,2 lei, faina Dobrogea de 500 de grame este 5,7 lei, ceaiul Fares de musetel este 4,6 lei, orezul 7,6 lei si uleiul 13,5 lei – 500 de grame.

Succesul zonei bio din Cora
Fata de Real, la Cora erau mai multe persoane in zona bio, nu era chiar pustiu. Eu de fiecare data cand merg la cumparaturi iau si ceva organic. Ulei, faina, paste si sirop de acolo imi iau.

Totusi, sa puna cineva in cos marfa organica nu am vazut nici la Cora, in cele cinci minute petrecute la raft. Ba chiar vorbeau doua doamne: „ce preturi mari sunt la produsele bio”.

Concluzia Jurnal Bio
Uitandu-ma la raionul bio din Cora si punandu-ma in postura unor oameni care nu au auzit niciodata nimic despre produsele eco, imi dau seama ca totul pare o ciudatenie: produse de import, cu ambalaje diferite fata de cele normale, cu branduri de care nu a auzit nimeni si mai scump. La prima vedere crezi ca este doar o zona pentru fitosi. In niciun caz nu se adreseaza incepatorilor in produse bio, nu creeaza piata noua, ci ii satisface pe cunoscatori, cum sunt eu. Eu gasesc sa ma aprovizionez din Cora si sunt sigura ca oricine are putina rabdare sa se uite pe ambalaje si sa studieze putin are ce sa cumpere de acolo.

18 gânduri despre „Evolutia ofertei de alimente bio intr-un hypermarket din Romania: cazul Cora

  1. Cosmeticele bio marca proprie a unui supermarket lasa foarte mult de dorit.Le-am vazut pe cele de la Carrefour si sincer compozitia nu-ti dadea „pofta” de a-l cumpara.Bine preturile erau destul de mici.
    Ce e un pic tragic sa spunem asa in Franta de exemplu raioanele de produse bio se maresc de la un an la altul pana la a ocupa o alee in unele supermarketuri iar la noi nu reusesc sa se extinda deloc.

  2. Este adevarat ca si eu de cate ori cumpar de la cora din zona bio, de altfel singura zona din magazin de unde ma aprovizionez, nu am vazut pe nimeni in jurul meu. Si totusi, la un moment dat, prin decembrie, nu mai gaseam faina 650 bio, semn ca exista cerere. Pacat ca oferta este mai mult decat modesta.

  3. Sa stii ca se gasesc si lactate bio in Cora: lapte UHT ecologic La Dorna este la raionul de lapte UHT (acum e chiar la promotie), iar restul de lactate bio sunt la raionul cu iaurturi/ unturi, in paralel fata de cel cu fagaras si telemea 😉 Iar standul este semnalizat destul de bine, verde!

  4. Eu obisnuiam sa iau mustar si suc de mere din raionul bio. Din pacate de 2 luni nu am mai gasit mustarul, nu stiu daca il mai aduc sau s-a epuizat asa repede…
    Am mai incercat berea, dar nu era la 4, ci in jur de 8 lei 0.5 l. Mi-ar placea intradevar sa se gaseasca si legume si fructe bio, dar mai avem de mancat paine pana gasim asa ceva in hipermarket!

  5. Produsele bio nu se vand fara sa-i explici mai intai omului despre ce e vorba, de-asta nu se extinde raionul bio si mai ales de-asta nu sunt cosmetice bio in hipermarket.
    Produsele marca proprie sunt intotdeauna mai ieftine, din motive pe care le stii si tu, dar unele nu-s tot-aia cu alte marci bio – uleiul de masline de exemplu nu mi-a placut deloc.
    Din cate stiu eu prin Germania cel putin piata produselor bio este acoperita in proportie mare de magazinele specializate, spre asta cred ca ne indreptam si noi. Hipermarketurile vand pentru marea masa, iar gradul de penetrare bio nu cred ca va fi vreodata suficient la noi (50% populatie rurala exclusa din start, ei mananca ce produc, si inca un procent covarsitor din ceilalti 50% care nu manifesta niciun interes fata de sanatatea lor si se informeaza exclusiv de la televizor).

  6. crezi ca daca laptele uht Dorna nu are nevoie de refrigerare e ok? Ce inseamna lapte bio? Vrei sa spui ca vacile care mananca iarba, sunt separate de cele care mananca concentrate? Eu nu am incredere, sincer. E usor sa zicem e bio= bun. Eu am crescut cu lapte de la bunica, mai mult de 3 zile nu rezista, in frigider.

  7. Lapte bio de la Ferma animalelor, au dozator care se gaseste in Naturalia. Si intr-adevar, mai mult de 4 zile nu rezista nici in frigider.

      • Iti raspund cu intarziere si imi cer scuzele de rigoare… Aici produsele bio nu se afla intr-un raion special, dedicat exclusiv lor. Supermarket-urile au politica de marchandasing mult mai desteapta zic eu… Produsele bio se gasesc pe rafturile din categoria din care fac parte. Astfel vei gasi ulei bio alturi de toate celelalte tipuri de ulei existente in magazin, detergentul de vase alaturi de produsele de curatare din aceiasi categorie, ceapa bio alaturi de „suratele” ei mai putin organice… si tot asa. In schimb sunt magazine cu produse bio cam in fiecare oras/orasel de pe aici, asa ca daca vrei astfel de produse nu trebuie sa faci eforturi supraomenesti ca sa le gasesti. In plus, in fiecare saptamana, intr-o anumita zi (care difera de la oras la oras) se organizeaza targuri unde vin producatorii care isi vand evident produsele proprii, multe dintre ele organice, avand si certificarea aferenta… A si inca ceva… Am ramas placut surprinsa cand aflata intr-un supermarket, la casa, doamna dinaintea mea, care era trecuta bine de 60 de ani avea in cos numai produse organice, inclusiv detergentul de rufe …:) Cred ca asta spune multe despre mentalitatea lor si anii lumina cu care sunt inaintea noastra…
        Numai bine,
        Iulia

      • Foarte interesant! Ma pregatesc sa plec in vacanta in Italia peste cateva saptamani, abia astept sa vizitez magazine din tipul mentionat de tine.

  8. Pingback: BIOmarkt von Gustav + Gima (G’market) = bio | Jurnal Bio

  9. De la Cora si eu iau biscuiti, lapte, oua, gemuri si ciocolata bio, biscuitii sunt foarte buni. Am vrut sa iau sirop bio dar compozitia nu ma incanta deloc. Altceva nu-mi trebuie, ca doar am magazin 🙂 , dar imi place sa incerc produse bio si din alte surse.

Lasă un răspuns

