De ce nu cumpara lumea produse bio. Articol in loc de „La Multi Ani!”

Cand inca se mai simt in aer aburii de concediu si de petrecere, cand inca se mai aude ecoul urarilor de sarbatori, voi deschide seria articolelor din acest an cu o discutie despre problemele care stau in calea succesului produselor bio in Romania. 🙂

In saptamana de dinainte de revelion, mi-am intrebat colegii de serviciu daca stiu ce sunt acelea produsele bio, daca au consumat vreodata si daca nu, care este motivul pentru care nu vor macar sa incerce. Iata raspunsurile lor, cu mentiunea ca am intrebat in special colege cu varste intre 25 si 35 de ani.

  • „Nu am incredere ca aceste produse sunt cu adevarat ecologice, am auzit eu ce smecherii se fac” – lipsa de incredere in sistemul actual de certificari si necunoasterea functionarii lui.
  • „Bio gasesc doar la bunica la tara” – argument partial corect, dar care nu explica ce se intampla daca bunica are doar un sortiment de produse bio (ex: doar mere sau doar lapte si branza).
  • „Bio este doar ce fac eu sau parintii mei” – la fel ca mai sus.
  • „Orice ai face, orice ai manca, sanatatea este programata genetic, daca nu ai gena buna tot nu traiesti 100 de ani” – argument adus de sotul unei doamne doctor, no comment.
  • „Sa ma uit eu dupa certificarile lor organice? Si pentru ce? Nu am timp de pierdut la cumparaturi” – necunoasterea beneficiilor produselor organice.
  • „As incerca aceste produse dar nu stiu de unde sa le cumpar si cum le recunosc, exista magazine speciale?” – lipsa de informare asupra domeniului, i-am sugerat sa dea un search pe Google, ar fi surprinsa cate magazine exista.
  • „De unde cumpar produse bio, de la Plafar?” – confuzie cu produsele naturiste.
  • „Sunt prea scumpe, am citit eu ca rosiile costa un milion si o crema doua milioane” – informare precara in ceea ce priveste produsele bio, limitata la articole din presa.
  • „Nu cred ca sunt diferite de produsele normale, asa ca pentru ce sa platesc mai mult?” – necunoasterea beneficiilor produselor organice.
  • „M-au zapacit astia cu cosmeticele lor, toate sunt naturale acum. Ce mai e si cu cele organice?” – confuzia de pe piata produselor cosmetice, in lipsa reglementarilor clare si in lipsa informarii corecte.
  • „Nu sunt vegetarian, sa mananc produse ecologice” – necunoasterea termenilor.

Am eliminat din lista de mai sus raspunsul pozitiv, „da folosesc produsele bio”, si cele ostile „lasa-ma cu prostiile”.
Voi ce alte motive impotriva produselor bio ati mai auzit?

24 de gânduri despre „De ce nu cumpara lumea produse bio. Articol in loc de „La Multi Ani!”

  1. Eu am auzit una tare: ” produsele bio sunt mai periculoase decat cele normale. Evident ca am intrebat „de ce?”. Am primit un raspuns foarte inteligent: „lasa ma ca stiu eu!!”.

    • Corect! Si in lipsa informarii apar aceste mituri grotesti. Dupa cum zicea si la scoala Jean Noel Kapferer, „Emergenta zvonurilor intr-un context social dat este in functie si de ambiguitatea mesajelor oficiale”.

    • Pertinenta sinteza ta, cu unele mentiuni: lipsa de informare poate insemna si informarea gresita, din surse incorecte, iar lipsa de bani pentru produsele bio poate avea loc in acelasi timp cu existenta unui buget disponibil pentru tigari, alcool si KFC.

  2. mie mi-a spus o mamica asa: „De ce sa ii dau produse bio copilului, pentru ca nu va putea trai toata viata in acelasi fel. Asa ca mai bine isi face imunitate si mananca la Mc Donalds cu noi”

    • Pe-asta am auzit-o si eu. Credeam ca este un caz izolat, dar se pare ca nu. Da’ nu-i pune si niste Cola in biberon? Tot pentru imunitate, desigur…

      • clarra, draga…referitor la cola pe biberon, sa stii ca exista :)) Eu am ramas stupefiata in Londra pe Heathrow…langa mine o doamna cu un copil de vreo 7-8 luni in brate care incepe sa planga. Si ghici ce face ! Ii cere sotul ei sticla de Cola pe care acesta o avea in mana si toarna in biberonul copilului pana aproape ca o umple si o vara copilului sub nas ! Am ramas blocata complet ! Copilul bea de zor, nu mai face galagie, mama este linistita: „Saracul copil, e si el obosit si are nevoie de energie” Traim intr-o lume nebuna, nebuna, nebuna !

  3. Cel mai des aud: „viata e mult prea scurta ca sa stau sa citesc etichetele produselor”.
    Sau, sa zicem ca le recomand un sapun sau o crema organica – „si crezi ca daca te dai cu creme de-astea nu mai imbatranesti” sau referitor la alimente „suntem prea saraci pentru a manca produse bio/organice”
    In continuare sunt privita piezis cand recomand astfel de produse (in afara comunitatii online care este totusi mai informata) …nici nu stiu de ce mai insist. 🙂 Parerea mea este ca majoritatea oamenilor nu vor sa schimbe nimic in viata lor, se complac oricat de grea/proasta ar fi aceasta. Este o chestiune de principiu in privinta careia noi nu putem face nimic.

    • In principiu suntem un popor care se misca doar prin marketing-ul tip ciomag in cap de la televizor si prin recomandari de la apropiati. Dar incet – incet sper sa ne schimbam.

  4. Principalele motive pe care le-am auzit si eu sunt neincrederea in certificari, mai ales cele romanesti..Si pe undeva, poate ca ma indoiesc si eu. Am stat de vorba cu un producator de miere si mi-a explicat ca daca dai spaga nu-stiu-cat primesti certificarea bio si ca si el se gandeste sa stranga ceva bani ca a observat ca „prinde bine”. Am sa ma informez mai mult asupra acestui aspect 🙂 Al doilea motiv: cand e sa mor sau sa ma imbolnavesc, oricum o fac, suntem predestinati ! :))) Al treilea – lipsa banilor.

  5. Lipsa de informare.Lipsa de promovare.Neincrederea in proprietatile produselor .Lipsa banilor.Aparitia multor asa zise produse bio, doar pe eticheta si a unor comercianti ce vand bio plin cu parabeni la preturi derizorii si astfel consumatorii care compora cu pretul unui real produs bio nu-l cumpara pentru ca, gaseste „bio” mai ieftin la coltul strazii.(cam lunga fraza dar sper sa intelegeti ce am vrut sa zic).

    • Din pacate, acest spirit suspicios pana la paranoia face parte din structura noastra interna, avand radacini in copilaria noastra. Imi amintesc prima oara cand m-am lovit de acest lucru, eram in clasa a 7-a. Atunci am participat la un concurs de istorie organizat de primaria de sector. Echipe de cate 4 elevi de la diverse scoli trebuiau sa raspunda la intrebari despre Mihai Viteazu. Am luat nota 8 si nu am reusit sa castigam, pentru ca au fost cateva echipe care au raspuns corect la toate intrebarile. Tin minte ca ieri ca imediat dupa concurs, pe culoarele din primarie, se vorbea un singur lucru: totul a fost un aranjament, cu complicitatea primarie si a inspectorilor scolari ca sa castige „cine trebuie”. Va dati seama cu ce imagine am plecat noi, copii de 12-14 ani, de acolo, alimentata si de profesoara noastra din clasa. Ba mai mult, cand am ajuns acasa, parintii mi-au spus: „nu fii suparata, nu aveai cum sa castigi, concursurile acestea sunt tot timpul aranjate”. 🙂

      • Si cum vorbeam la suspiciuni.La ultimul targ la care am fost de la Villa Rodizio , o doamna ma intreba daca uleiul de argan este facut in strainatate, ii spun ca este produs in Franta, vede pe sticla si apoi imi zice: „Lasa ca-mi iau din afara , nu am incredere in cele vandute in Romania”.Nu neg, sunt multi care inseala dar nici asa sa devenim paranoici la tot.

  6. Cum s-a tot spus mai sus si eu cred ca de vina este lipsa de informare si de interes. Marea majoritate a romanilor isi fac cumparaturile din hipermarketuri, unde sunt vandute foarte putin produse bio. Daca nu sunt cunoscute beneficiile acestor produse, romanii nu prea au timp sa se intereseze singuri. Si da, ar mai fi si preturile…dar macar pentru copii ar fi bine sa facem niste sacrificii. A scris cineva mai sus de imunitate la Mc Donalds :-); am auzit si eu o teorie de genul asta de la o mamica din parc, care isi hranea copilasul de vreo doi anisori cu chipsuri…ca sa se invete copilu de mic cu E-urile…

  7. Cei de la Life Care su facut si ei o lista cu probleme similare celor de mai sus si i-au chemat pe Stefan Banica, Mihaela Radulescu si Gabi Sabo sa le demonteze prin testimoniale pe Youtube. Le-ati vazut? Mie nu mi se par prea credibile, nu cred ca „trec ecranul”, cum se zice.

  8. Din ce vad in jurul meu, lumea nu cumpara din lipsa de informare si din motive de preturi prohibitive.
    Stiu persoane care cumpara BIOten si produse de Plafar cu certitudinea ca sunt bio…
    Iar pe de alta parte sunt produse care in comparatie cu produsele non-bio sunt mult mai scumpe – de exemplu un unguent cu galbenele costa 2.5 ron, pe cand un balsam cu galbenele bio costa 35 ron (aceeasi cantitate), asa ca omul de rand lasa deoparte acel „bio” si ia unguentul de 2.5 ron.
    Bine, exista si produse bio cu preturi mult mai normale – uleiurile si unturile naturale. Dar multi nu au incredere in ele pentru ca sunt produse oarecum brute. Am o cunostinta care mi-a spus ca are mai mare incredere in uleiul Johnson’s pentru ca e un produs cosmetic ambalat, etichetat, testat, cu reclama, si nu are incredere intr-o sticluta „obscura” cu ulei de migdale dulci… daca uleiul ala ii face ceva rau, nefiind procesat?

  9. Buna fetelor,

    Eu cred ca principalele probleme sunt lipsa de informare (a se citi educație) și lipsa resurselor financiare. Sincera sa fiu, ma îndoiesc ca o familie cu un buget mediu din România își permite sa achiziționeze produse bio. Eu traiesc acum in Belgia si aici bio a trecut de statutul de moda… Exista cel putin un magazin bio in fiecare oraș (exista chiar și un site unde poți verifica adresele), au o revista tipărită la care poți avea acces exclusiv pe baza de abonament, exista saloane în care se folosesc doar produse organice, ca sa nu mai vorbesc de târgurile săptămânale la care sunt prezenți agricultori care își comercializează produsele, bineînțeles certificate bio. A… si era sa uit… Exista chiar si un supermarket care, pe lângă alimentele bio, are si o linie de cosmetice bio cu prețuri rezonabile…
    Cu toate acestea, nu pot însă sa nu rămân șocată cum ii vad pe belgieni ca își umplu cărucioarele de cumpărături cu tot felul de semipreparate, chipsuri sau băuturi răcoritoare care mai de care mai colorate.
    Cred ca problema de fond ramane cea de informare și apoi cea de opțiune….

  10. Referitor la Cola pentru copilasi, am o prietena care sustine vehement ca medicul copilului ei de 3 ani i-a sugerat sa scoata acidul din Cola si sa-i dea cand o doare burtica…
    Nu am cuvinte…

  11. Problemele pe care le-am intalnit au fosturmatoarele: „as cumpara, dar nu imi permit”: dupa ce i-am spus ca un kg de rosii bio de la noi (in perioada de productie maxima) costa comparabil cu un kg de rosii din piata a ramas socata – „ah doar atat, am crezut ca sunt mai scumpe”. Apoi a fost replica „ah as fi vrut rosii mari, astea sunt cam micute”: oamenii s-au obijnuit ca toate legumele sa arate intr-un anumit fel. Deasemenea am avut un soi de dovlecel mai mare pe care nimeni nu vroia sa il cumpere ca „este batran” daca e asa mare (desi nu era galben), doar pentru ca nu arata ca ceilalti de pe piata. Si am avut varza de bruxelles de care nu a fost interesata multa lume, la fel, nefiind un produs cunoscut, nu „s-au riscat”. Oamenii nu mai sunt obijnuiti cu diversitatea produselor. Un alt argument: „am vazut la stiri ca un magazin bio din Italia (parca) vindea produse nebio ca fiind bio si nu am incredere” sau „sigur la noi in tara se fac multe manarii, nu am eu incredere in astea” si altele asemenea….

  12. Eu am un an de zile de cand activez pe piata produselor si cosmeticelor BIO, am o singura concluzie: 90% din romani habar n-au pe ce lume traiesc, sunt total dezinteresati, dorm efectiv, merg ca niste cai cu okelari, sunt nemultumiti de viata pe care o duc dar nici macar nu incearca sa faca ceva pentru a produce o cat de mica schimbare.
    Eu am studiat si am vazut clar diferenta intre un produs BIO, natural si non-BIO, chiar am facut si un blog dedicat comparatiilor facute intre produsele BIO, naturale si non-BIO\

    Iar produsele BIO sunt comparabile la pret cu cele non-BIO.

Lasă un răspuns

