Cinci piedici pentru dezvoltarea rapida a pietei bio din Romania

1. Lipsa unui calendar de evenimente bio cu date clare si locatii stabilite din timp. Vreti sa stiti de acum ce targuri vor fi la Frankfurt in decembrie 2011? Se poate! Vreti sa stiti ce evenimente bio vor avea loc in Bucuresti in decembrie 2010? Nu se poate!
2. Lipsa elementelor diferentiatoare intre magazinele online bio de la noi. Prea multe arata la fel si par a avea acelasi profil.
3. Nu exista masa critica de consumatori de produse organice. Numarul persoanelor care folosesc astfel de produse este prea mic pentru ca fenomenul sa se propage mai repede.
4. In piata aceasta a retail-ului online de produse bio toti sunt lideri de piata si au „cea mai mare gama de produse”. Inclusiv acest website de care nu cred ca a auzit prea multa lume…
5. Preturile, preturile, preturile. Pe criza asta e greu sa justifici orice ban dat in plus.

M-am gandit la aceste piedici in completarea altor articole de pe website-ul meu:

14 gânduri despre „Cinci piedici pentru dezvoltarea rapida a pietei bio din Romania

  1. Excelent, cred ca o sa devin fanul tau (mai am cativa bloggeri pe care ii citesc fara sa ma plictisesc niciodata).
    Nu cred ca punctul 5 e o problema asa de mare, romanii dau gramezi de bani pe multe prostii, important e sa fie la moda.
    Multe evenimente anuntate ca bio sunt de fapt niste struto-camile, personal am vazut foarte putine evenimente bio adevarate. Targul Verde de la Cluj e unul din ele, si in decembrie o sa fie a treia editie, unde evident ne ducem. Si Organic Fest mi se pare destul de bun, cel putin dupa prima editie la care am mers, fara partea ezoterica – care e totusi prezenta pe la toate targurile de viata sanatoasa, multi cred ca daca inghit apa cu nus’ ce mineral or sa traiasca 100 de ani.

    (noi nu suntem lideri de piata si sigur nu avem cea mai mare gama.. desi la BioBunatati speram sa le reusim pe amandoua , na :D)

    Parerea mea e ca problema e lipsa de promovare. Deocamdata jucatorii din piata bio sunt mici si nu-si permit televizune si promovare in magazine, sa te tii atunci ce-o sa vrea toata lumea bio.

  2. Sunt de acord in ceea ce priveste targurile.Am participat la cateva pana acum dar nu pot spune da a fost super organizat, promovat, etc si am ales sa nu ma mai duc.
    Iar despre preturi ce sa spun..unora li se pare mari altora daca incerci sa fi putin mai ieftin decat piata li se pare ciudat.Din pacate preturile de achitie sunt mari iar uneori producatorii straini nu pot intelege ca, nu le putem vinde cu accelasi pret ca si in tarile de origine.
    Asa cum spune si Olivia lipsa de promovare este una din principalele probleme in dezvoltarea acestei piete.

  3. Am mai scris ieri un mesaj dar vad ca, nu a aparut .
    Sunt de acord cu ceea ce spui despre targuri:am participat si eu la cateva unde nu era nici o promovare, locatii mai mult sau mai putin indicate, carnati si alte afumaturi alaturi de produse bio si altele.De accea am si renuntat la a mai merge.
    Iar despre preturi :unii se plang ca, sunt prea mari, daca incerci sa fii putin mai ieftin decat ce se gaseste pe piata toata lumea se intreaba daca sunt intradevar bio si tot asa.

  4. Si eu subscriu celor 5 puncte, iar la punctul ”4. In piata aceasta a retail-ului online de produse bio toti sunt lideri de piata si au „cea mai mare gama de produse”” sunt perfect de acord.
    In decembrie 2008 cand am lansat magazinul online biomania, pionieri fiind, am lansat si sloganul ”cea mai mare gama de produse bio”, marca pe care am si inregistrat-o la OSIM.
    De atunci si pana azi am constatat cu uimire ca multe din magazinele online lansate ulterior, care comercializeaza si produse bio (pentru ca nu stiu vreunul care sa se fi specializat doar pe comercializarea produselor certificate bio/eco cum incercam noi) copiaza fara nicio jena texte, paragrafe intregi din ceea ce am postat noi la momentul initial. Sunt profund dezamagita de lipsa de imaginatie si de curajul unora de a copia, fara cel putin sa faca referire la textul original.
    Si fara sa dau exemple, desi ar fi oportun sa fac si acest lucru, exista un magazin online care-si face reclama prin adwords (google) exact pe numele magazinului pe care il reprezint. Am incercat un demers elegant de a stopa acest lucru, soldat cu un esec, dar cu siguranta vom apela la justitie pentru a stopa aceast abuz.
    Poate am deviat de la tema propusa, cu scuzele de rigoare, dar a fost atins un subiect care este de actualitate, si care m-a determinat sa dau aceste detalii.

    In legatura cu punctul 1. lipsa unui calendar al evenimentelor bio, si aici sunt de acord, fiind multe de spus si pe aceasta tema. In primul rand lipsa de informatie a determinat organizatorii de tot felul de evenimente de acest gen sa le denumeasca ”BIO” . Am constatat cu surprindere ca nici macar ei nu stiu ce reprezinta aceste produse bio. Dar da bine, suna bine!
    Asa o sa vedeti targuri unde sfaraie micii si carnatii pe gratare, care nu cred ca sunt ecologici, dar targul este ”BIO”.
    Ma opresc aici, pentru ca s-ar putea sa nu ne mai invite nimeni la niciun eveniment bio …

    • @Nicoleta: eu cred ca este bine ca pe numele tau face reclama concurenta, asta spune ceva despre pozitia din piata. Cand am patit asa ceva mai demult, cu website-ul unei companii, am cerut tuturor cunoscutiilor sa dea click-uri masiv, zilnic, pe acel nume. Ca sa ii toace bugetul rapid. Oricum, cred ca si juridic poti rezolva, adresandu-te Google.

      • Da, cred ca ar trebui sa facem echipa si cu vreaubio, pentru ca si ei sunt in aceeasi situatie. Sincer nu am avut rabdare sa incerc si alte nume de magazine, poate mai sunt … Oricum e jenant!

  5. @Nicoleta – v-au lasat sa inregistrati ceva atat de generic? eu am avut probleme cu chestii mult mai personalizate, pe vremuri cand faceam inregistrari.

  6. Buna seara
    Am incercat pe facebook sa creez un grup in care sa incercam sa adunam cat mai multi oameni ce se ocupa „cu suflet” de produsul eco si de promovarea lui.
    Haideti sa sustinem sus si tare ca CERTIFICAREA este elementul definitoriu al unui produs ECO=BIO=Organic.
    Trebuie sa se stie ca „agricultura ecologica” este singura forma de productie agricola care este reglementata foarte strict si care are parte de o incredere (cel putin in tarile civilizate) data de inspectia si certificarea facuta de organisme independente ce merg in ferma, la unitatea de procesare, la comercianti si distribuitori si verifica conformarea cu legislatia in vigoare.
    Nu orice afacere care se numeste BIO sau ECO este indreptatita sa utilizeze aceasta declaratie.
    Cred ca Doamna Nicoleta, biomania.ro, este unul din putinele magazine online care incearca sa se orienteze pe promovarea unor parteneriate cu producatorii de produse ecologice din Romania. Felicitari si suntem foarte mandrii ca putem colabora cu dvs.
    Da este adevarat ca certificarea este un element de birocratie, ca aduce niste costuri suplimentare, dar ganditiva la un magazin ce vinde legume si fructe (neabmalate) cat de ECO mai pot fi…care este gradul de incredere ca acele produse nu sunt cumparate si amestecate cu altele…sau ca acestea nu sunt contaminate cu cine stie ce substante nepermise in spatiul de depozitare….
    Hideti sa incercam ca impreuna sa respectam un minim cadru legal, chiar daca in Romania legile se pare ca sunt facute sa fie incalcate, altfel exista posibilitatea sa apara probleme care sa duca la cresterea neincrederii inn bio in randul consumatorilor.
    In conformitate cu legislatia nationala operatorii ecologici (inclusiv comerciantii) trebuie sa se inregistreze si sa fie inspectati in agricultura ecologica. punct
    Poate am o inclinatie spre rigurozitate dar aceasta este data de experienta mea in acest domeniu (2004) si de mult pre multele aspecte ce sunt in sectorul nostru.
    Va astept pe grupul de pe facebook „Catre excelenta in agricultura ecologica…”
    Va multumesc si astept comentarii

    • @Damian D – Multumesc pentru aprecieri!

      As mai dori sa comentez un aspect pe care l-a ridicat dl. Damian privind certificarea pe care ar trebui sa o obtina chiar si distribuitorii, comerciantii de produse ecologice. E foarte adevarat ca reprezinta un cost suplimentar, dar asigura o garantie a faptului ca produsele distribuite/comercializate sunt controlate si deci respecta riguros standardele agriculturii ecologice si incheie un lant al certificarilor, asigurand ceea ce se numeste trasabilitatea produselor ecologice, adica un produs poate fi urmarit de la producator pana ajunge la clientul final.

Lasă un răspuns

