Bio in Romania. De ce piata bio de la noi va ramane in urma celei din Europa de Vest. 10 motive si lista e deschisa.

1. Nivelul de trai de la noi este si va ramane pentru multi ani de acum inainte mai scazut decat cel din Occident. Iar produsele bio se adreseaza deocamdata celor cu o stabilitate financiara.

2. In Romania, hypermarket-urile au o istorie destul de recenta, abia au aparut in urma cu 7-8 ani. Romanii sunt inca in faza de descoperire a legumelor si fructelor de supermarket, principalele criterii de alegere a locului de unde cumpara sunt simple: sa fie multe si ieftine.

3. Pana in urma cu 12-15 ani tot romanul era oricum arpoape “bio”. Cel putin in privinta legumelor si fructelor, acestea erau naturale, dupa cum le cresteau oamenii la tara. Importurile erau mult mai reduse, nu existau nici sucurile la sticla si nici restaurantele fast-food.

4. Prea multe din produsele “bio” de la noi sunt realizate in afara tarii. Daca vrei sa adopti un stil de viata ecologic in Romania, trebuie sa te bazezi in proportie de 85% pe produse de import, pe cand in Occident exista multe solutii locale. Acest lucru limiteaza consumul de la noi.

5. Cati din oameni stiu cu adevarat ce inseamna “bio”? E un termen la moda, insa beneficiile acestor produse nu sunt de fapt cunoscute de oamenii de rand.

6. Prin comertul online nu se poate dezvolta un domeniu de la zero. Inainte sa testeze un anumit tip de produse, oamenii vor sa le pipaie, sa le vada cu ochiul liber, sa se lamureasca mai in profunzime. Retailul online, foarte raspandit in domeniul bio de la noi, nu permite acest lucru. Solutia? Cat mai multe showroom-uri.

7. Evenimentele de profil sunt timide si putin cunoscute publicului larg. Este nevoie de actiuni de masa, cum a fost Festivalul Mancarii Organice, de la Bristol, Anglia: http://www.organicfoodfestival.co.uk/

8. Cu totii stim cum arata o “masa traditionala romaneasca”, de Craciun sau de Paste. Carne, fainoase si chimicale la greu. Fructele proaspete, nu zic bio, sunt la fel de rare pe aceste mese ca logica in actiunile Guvernului.

9. Romanului obisnuit ii lipseste cultura ecologica. Protectia mediului, protejarea naturii sau grija pentru colectarea deseurilor sunt concepte excentrice in Romania. Intr-un asemenea mediu, discursul “bio” isi face greu loc.

10. Pentru multi romani televizorul este singura sursa de informare. Atata timp cat produsele bio nu au “spatiu de emisie” acolo, mesajul nu ajunge la mase.

Articolul de mai sus trebuie privit in oglinda cu cel in care exprimam in alte 10 motive de ce viitorul nostru, al romanilor, este bio.

Oricum, listele raman deschise. Astept comentariile voastre.

Multumesc!

Anunțuri

4 gânduri despre „Bio in Romania. De ce piata bio de la noi va ramane in urma celei din Europa de Vest. 10 motive si lista e deschisa.

  1. Pingback: Un blog pe săptămână-Jurnal Bio | Sfaturile bunicii

  2. Pingback: Cinci piedici pentru dezvoltarea rapida a pietei bio din Romania | Jurnal Bio

  3. Intrebare intrebatoare….
    Ce a fost mai intai? oul sau gaina?
    Aici cred ca sta totul…este vorba de informare si informatie si nu in ultimul rand formare (a celor care se ocupa de domeniul AE) si educare (a consumatorului, a mass media, a tuturor celor care vorbesc despre acest domeniu neavand foarte multe informatii).
    De ce spun acet lucru? Pentru ca in activitatea desfasurata am intalnit toate aceste parti si am inteles ca este greu fara comunicare sa se ajunga la o dezvoltare durabila.
    Credeti ca daca producatorul de mere din Voinesti ar sti ca poae vinde la dvs. produsele si ar primi un pret corect, nu ar intra in procesul de conversie si nu ar produce inclusiv pentru dvs?
    Credeti ca daca mass media ar da mesaje si informatie mai corecta consumatorul nu ar fi bine informat?
    Credeti ca daca producatorul ar avea cu adevarat la cine sa se adreseze sa afle „tainele” productiei eco nu ar fi capabil sa inteleaga si sa respecte restrictiile?
    Credeti ca in magazine cei care vand produse eco stiu exact ce vand? Cei care conduc aceste magazine au informatii detaliate legate de concept si ce trebuie promovat?
    Eu zic ca aceste elemente sunt cele care ne impiedica sa avem un sector bine dezvoltat.
    EU AM O TEORIE CARE MA FACE SA CRED CA DACA REUSIM SA UNIM SI SA BALANSAM/OPTIMIZAM TOATE ACESTE ELEMENTE ESTE FOARTE POSIBIL CA PRODUSUL ECOLOGIC SA NU FIE NUMAI UN PRODUS DE NISA, PRODUCATORUL SA POATA OBTINE UN PRET DECENT PENTRU PRODUSELE SALE, CONSUMATORUL SA FIE MULTUMIT CA POATE ACHIZITIONA (ONLINE, DIN MAGAZIN SPECIALIZAT, DIN SUPERMARKET, DIN FERMA SAU MLM) PRODUSE ECOLOGICE „MADE IN ROMANIA”.
    ASTA TREBUIE SA PROMOVAM….PRODUSUL ECOLOGIC OBTINUT IN ROMANIA VANDUT IN PRIMUL RAND IN ROMANIA SI APOI CE RAMANE EXPORTAT..
    Incercam sa facem acest lucru prin grupul: Catre excelenta in agricultura ecologica.. pe facebook si cu EcoR Partner – CENTRUL DE RESURSE PENTRU PROMOVAREA SI MARKETINGUL PRODUSELOR ECOLOGICE CERTIFICATE – ONG din Romania implicat in realizarea unui Sistem de formare in agricultura ecologica….
    Suna interesant sau aveti comentarii…va rog nu ezitati…
    Noi suntem deschisi la colaborare si dorim sa dezvoltam o platforma exacta avand sustinerea (culmea) pentru dezvoltarea sectorului eco din Romania, din partea unor organizatii cu renume din Austria (Organic Retailers Association, Bio Hotels, BioAustria) si din Germania (Biokrais, Bioland, etc.)
    HAIDETI SA STRANGEM RANDURILE
    FELICITARI PENTRU BLOG SI CALIATEA INFORMATIEI

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s