Sistemul de taxare cu cardul RATB vs. biletele vechi. Avantaj RATB 61,5%

Cum vi se pare noul sistem de taxare cu carduri implementat de Regia Autonoma de Transport Bucuresti (RATB)? Ieri a fost una din rarele dati cand am luat tramvaiul si am fost introdusa brusc in realitatea eliminarii definitive a biletelor RATB si introducerii obligatorii a sistemului de plata cu cardul. Eu din fire nu ma opun progresului tehnologic, cel care il elibereaza pe om din tirania ignorantei … bla-bla … dar de ce sa ma oblige domnule sa platesc 2,1 lei pentru un serviciu care scrie ca ar trebui sa coste 1,3 lei, adica sa-mi ia cu 61,5% mai mult?! Imi sar imediat in ochi mai multe restrangeri esentiale ale dreptului de a beneficia de serviciul de transport public in Bucuresti si nu sunt nici macar avocat, nu am pregatire juridica si nici nu prea ma uit la filme americane cu avocati si procurori. Asadar, onorata instanta, sistemul de taxare cu cardul ne limiteaza pe toti astfel:

1. Daca vreau sa cumpar doar doua calatorii si gata, ca si cum as lua doua bilete pe sistem vechi, nu se poate! Pe lista de preturi scrie clar ca o calatorie RATB costa 1,3 lei, dar nu pot achita calatoria fara sa cumpar si un card. Cardurile sunt de doua feluri: de unica folosinta sau permanent. Eu ieri mi l-am luat pe cel de unica folosinta si am platit pe el 4,2 lei in loc de 2,6 lei doua calatorii, pentru ca 1,6 lei a fost suportul electronic. Am mai calatorit cu mijloace de transport public in Italia, Olanda si alte tari din vestul Europei si nu am mai vazut astfel de anomalie: un pret per calatorie afisat, dar la care nu pot avea acces daca nu achit si o suma separata pentru card. E ca si cum cei de la paine ar zice: painea noastra costa 1 leu, dar trebuie sa luati minimum doua paini si sa platiti inca 1,4 lei si pentru o sacosa. Sau alt exemplu: de ce la metrou se poate sa nu platim pentru cartela?! Bine exista si o cartela care nu costa, dar te obliga sa pui un anumit numar minim de calatorii pe ea.

2. Daca vreau sa verific cati bani am pe card chiar si atunci cand nu este deschis la chioscul RATB, nu se poate. Exista vreun drept mai clar, mai evident, al clientului utilizarii unui servici decat sa stie cat a cheltuit si cati bani mai are disponibili? Ei bine, la RATB doar daca e deschis chioscul poti afla cati bani mai ai pe portofelul electronic. In rest nu exista in nicio statie RATB verificatoare de debit! Sa zicem ca imi alimentez portofelul cu 10 lei si fac cateva calatorii… Apoi nu mai folosesc cardul cateva saptamani. Cand vreau sa ma sui din nou in trolebuz sau tramvai in Bucuresti nu stiu daca mai am bani sau nu. Inainte era simplu, cautam bilete prin casa: daca gaseam bine, daca nu – nu. Este absurd sa trebuiasca sa te sui in mijloacele de transport RATB si sa risti sa te prinda controlorii doar ca sa verifici daca ai bani.

3. Cardurile reincarcabile nu se gasesc la orice chiosc RATB la orice ora. Cum este posibil ca ieri seara la punctul de vanzare RATB sa aiba doar carduri de unica folosinta pe care le platesti, le folosesti si le arunci? „Pe alea verzi reincarcabile le-am terminat”, mi-a explicat d-na pe care nu o acuz ca ar avea vreo vina. Si de ce nu se gasesc carduri electronice RATB la orice chiosc de ziare, ca in vest?

Regia Autonoma de Transport Bucuresti beneficiaza de pozitie de monopol pe piata transportului de suprafata din capitala. Daca ar fi fost piata concurentiala, carentele organizatorice grave de la introducerea cardurilor ar fi insemnat faliment. Dar avand monopol si fiind de stat e clar ca nu vor pati nimic. Unde sa te duci in alta parte? Mie imi pare rau ca sunt sigura ca nu se va sesiza nimeni din primarie sa cheme la raport niste directorii din RATB.

Sa ne intelegem, sunt constienta de faptul ca 1,3 lei pe o calatorie este foarte ieftin fata de alte capitale europene. Pe la Roterdam costa 2 euro o calatorie, sau asa ceva. Si sistemul cu bilete era deja depasit si trebuia inlocuit cu carduri. Dar nu in modul acesta abuziv, jenant, lipsit de logica. Si sa vedeti pliantul in care anunta introducerea cardurilor electronice…  Este o alta tristete, se vrea un plan de informare si persuasiune, dar nu afli de fapt nicio informatie utila.  De ce am scris despre acest subiect pe Jurnal Bio? Pai unde altundeva sa ma exprim neintrerupta si eu? :)

20 thoughts on “Sistemul de taxare cu cardul RATB vs. biletele vechi. Avantaj RATB 61,5%

  1. Eu m-am gasit de doua ori in situatia in care m-am urcat in autobuz si aveam cont zero. E foarte neplacut. Mi se par o prostie aceste carduri. Vrem progres dar nu stim sa-l facem.

  2. Din punctul meu de vedere, cele de hartie trebuiau schimbate, trebuie sa avansam si noi cumva, nu putem sta la infinit cu biletelele alea imprimate pe hartie igienica si foarte usor de copiat, una peste alta rudimentare. Aici a intervenit alegerea proasta a RATB, dezinteresata de altfel de a cumpara solutia de la UTI care se pare ca are toate contractele de automatizari cu statul. Eu as fi ales o metoda de unificare ratb-metrorex, eventual pe cartelele de hartie ale metrorex (cele vechi) care probabil erau mai ieftin de produs si de inclus in pretul calatoriei. E o prostie de exemplu ca in cazul in care ai portofel electronic sau abonament pe card ratb sa nu il poti reincarca la metrou cu este acum, sa te trezesti ca trebuie sa iesi de la metrou si sa cauti un chiosc ratb unde il poti incarca. Ideal, din ce am experimentat este modelul Genevei, unde in fiecare statie de transport public sunt automate care iti scot un biletel de hartie valabil o ora din momentul cumpararii pe tot transportul public (inclusiv tren centru-aeroport si vapoare peste lac). Asa se asigura ca ai timp necesar sa ajungi la destinatia la care doresti, spre deosebire de Bucuresti unde daca mergi din sud in nord de exemplu e posibil sa schimbi si 4 mijloace de transport, respectiv sa platesti 4 bilete pentru aceiasi calatorie.
    Dar din nou, implementarea e gandita si facuta de regii si firme romanesti, evident urmaritoare doar de interese proprii si fara de pasare pentru cetatean (cu complicitatea institutiei primariei care oricum e gluga de coceni).
    Din punct de vedere tehnic poti sa-ti verifici portofelul electronic de pe card in orice mijloc de transport pe aparat sau iti faci un cont la ratb pe internet si il verifici cand vrei foarte simplu (acolo poti sa si reincarci cu cardul, asta e partea plina a paharului).
    Partea nasoala e cand nu verifici pe net (nu vrei sau nu poti) si te trezesti in autobuz cu cardul gol, atunci nu prea ai iesire. Din cauza asta ar trebui sa-ti dea in asemenea situatie o calatorie pe credit pe care sa o platesti cand incarci ulterior , sa poti evita situatiile jenante.
    Dar, ca si alte lucrari de interes public, ele sunt pe ideea noi implementam, tu accepti si gata, nu e loc de negocieri sau imbunatatiri (stiti voi vreo institutie care sa plece urechea la idei, ca eu nu, am vorbit cu relatiile publice ratb, mai bine nu o mai faceam, oricum comunicarea lor e de toata jena).

  3. Sunt un salariat RATB care am facut parte din echipa de implementare a Sistemului Automat de Taxare. Acest sistem a fost implementat in perioada 2006-2007, parcurgand mai mute etape de extindere, de diversificare a ofertei şi a aplicaţiilor în ceea ce priveşte modalităţile de plată.
    De la introducerea sa şi până in prezent au fost emise peste 1.300.000 carduri Activ. (cardul Activ nominal este oferit gratuit la prima emitere de catre RATB). Aceasta cifra ilustrează interesul cetăţenilor pentru noul sistem de taxare bazat pe carduri contactless.
    Citind acest articol va pot prezenta avantajele utilizarii cardului de transport:
    •oferta tarifara – mai bogata si mai flexibila, respectiv posibilitatea incarcarii in paralel a mai multor titluri de calatorie ;
    •multifuncţionalitate – posibilitatea încarcarii, pe acelaşi suport, a unor titluri de calatorie diferite (abonament RATB, abonament Metrorex, portofel electronic). În acest caz, sistemul efectueaza validarea cardului în mod optim pentru calatori prin alegerea corecta a celui mai bun tarif pentru aceştia ;
    •comoditate – plata se poate efectua prin : E_commerce – http://www.ratb.online.ro ; retea proprie RATB ; bancomate cu aplicatie duala (bancara si de transport); în viitorul apropiat plata se va putea efectua şi prin intermediul telefonului mobil (prin tehnologia NFC); cardul permite reîncarcarea titlurilor de calatorie şi în afara orelor de program al punctelor de vânzare din reţeaua RATB ;
    •economie de timp – posibilitatea achiziţionarii de la un singur punct de vânzare a unor titluri de calatorie atât pentru RATB, cât şi pentru Metrorex;
    •protectia sumei incarcate pe cardul de transport – posibilitatea recuperarii sumei de bani sau a titlului de calatorie încarcat pe cardul Activ personalizat în cazul pierderii, furtului sau deteriorarii acestuia;
    •confort – prin colectarea automata a informatiilor legate de gradul de incarcare a vehiculelor, fluxurilor de calatori pe zone, rute si intervale de timp se asigura adaptabilitatea si flexibilitatea programului de circulatie si a retelei de transport in concordanta cu cererea, sporind astfel confortul calatorilor.
    Clientii bancilor BCR si BRD care au optat pentru cardul dual, cu aplicatie bancara su de transport, beneficiaza de serviciul debit direct pentru reincarcarea automata a portofelului electonic.
    Cardul Activ personalizat se poate reincarca prin intermediul paginii de internet https://online.ratb.ro, fara a se mai deplasa la centrele RATB.
    Acestea sunt doar cateva din avantajele pe care le prezinta cardul de transport contactless.
    RATB a dorit prin modernizarea Sistemului Automat de Taxare implementarea unei politici tarifare flexibile si orientate catre calator, in sensul diversificarii evidente a ofertei titlurilor de calatorie.

    • Din pacate aceste 2 site-uri pentru platii : http://www.ratb.online.ro si https://online.ratb.ro nu functioneaza, ce sa inteleg prin asta ? ca este un sistem de tot rahatul, vreau sa imi incarc cardul online si ce sa vad ” the website could not be found” frumoss !!!
      la fel si Sistemul Automat de Taxare – : Citeşte mai mult http://card.ratb.ro/ unde sa citesc, am unde ? Ce ar trebui sa fie pe acea pagina, si pentru ce este trecuta pe site-ul RATB ? Ma framanta faptul ca nu imi va raspunde nimeni la aceste intrebari despre site-ul RATB si erorile lui.

      • Alex, site-ul https://online.ratb.ro/ functioneaza foarte bine, eu una il folosesc de aproape trei ani deja. Intr-adevar pe la inceput mai avea probleme sa nu se incarce pagina, dar asta era acum 2 ani jumate – 3.

        Nu incerc sa-i scot bine pe RATB, am muuuuulte alte nemultumiri la ei, dar cu site-ul ala chiar ma inteleg bine.

  4. am si eu o intrebare daca se poate sa imi raspunda cineva. Sapt viitoare trebuie sa ajung la aeroportul Otopeni, pana in Bucuresti vin cu trenul care ajunge conform orarului la ora 21.30, mai gasesc deschisa casa de bilete sa cumpar card pt linia expres 783? multumesc anticipat.

  5. @ dave88_ady

    La ora aia te poti sui in el fara sa mai platesti nimic, in definitiv daca nu iti ofera de unde sa-ti iei bilet tu ce vina ai? Si nu cred ca se poate plati la sofer decat tot la negru, asa ca…
    In alta ordine de idei, de la gara e o alta linie expres pana la aeroport, 780. Si mai e si trenul care merge la aeroport (calculeaza ca face distanta gara-aeroport in cam 45 de minute cu tot cu transfer si costa dublu, cam 7 ron).
    Zbor placut…

  6. mda, si eu am dedicat acum o sapt un articol acestei schimbari. in calitate de turist, eu chiar nu vad niciun avantaj in acest nou “sistem”. faptul ca am nevoie doar de o calatorie si sunt obligata sa iau doua mi se pare absurd. si sa mai platesc si 4.2 lei, de toata jena.

    • exact. şi mie mi se pare foarte dubios să cumpăr două călătorii cînd am nevoie doar de una. înţeleg şi apreciez posibilitatea de a cumpăra mai multe bilete la un preţ mai mic, dar în momentul în care am nevoie de un bilet pentru o singură călătorie, nu sînt de acord să plătesc pentru două.
      da, e ieftin, dar asta nu e o justificare.

  7. Multumim pentru informatii. Am citit in comentariul tau “cardul Activ nominal este oferit gratuit la prima emitere de catre RATB”- aceasta informatie este incompleta. In momentul in care mi-am facut acest card mi s-a spus ca gratuitatea lui se aplica doar in cazul in care il incarc cu minim 15 lei. La o alta casa de emitere carduri, unui apropiat i s-a vorbit despre suma de 25 lei. De unde aceasta “eroare”? Merci pentru raspuns.

  8. Pe mine cele 5 calatorii RATB m-au costat foarte scump. Vreo 100 lei.
    Dupa vreo 2 ani de cand n-am mai circulat in Bucuresti, ma duc ca pe vremuri sa iau bilet de al chioscul de bilete din Iancului. Chioscul nu mai era. Intreb o tanti imi zice ca peste drum, langa statie. Gasesc casa de bilete, o rog pe tanti sa imi dea 8 bilete, zice ca nu mai exista, ca au nustiuce carduri. O intreb daca il pot folosi pt doua persoane zice ca da, dar sa apas pe tasta 2. Iau cardul cu ceva calatorii (cica 8 dar nu prea cred si nici nu stiu cum sa verific) ma costa vreo 40 de lei, nu mai stiu exact. Ma urc in troleu, tasta 2 si apropii cardul si il departez. Apare ceva pe display dar textul dispare imediat si eu nelamurita. Tot asa de cateva ori in ziua respectiva, pana cand beep beep cardul e gol (?!?) si acuma? Eh, hai ca nu m-or prinde si mai stiu eu de pe vremuri cum arata controlorii astia..
    Ziua urmatoare incarc cardul, zic ca vreau 6 calatorii, imi ia 8 lei si imi explica ca mai aveam ceva bani pe card. Nu inteleg nimic din nou, dar las’ ca merge.
    Mai tarziu ma pun in autobus sa merg la aeroport. apas tasta 2 si apropii cardul. Ma uit atemta sa vad poate de data asta prind sa vad ce zice acolo. Tot prea repede, dar ma gandesc ca nu e important oricum. Toate bune si frumoase, nu e mult trafic, autobusul merge repede si ajungem in Baneasa. O statie inainte de aeroport se suie o tanti face ceva scheme cu un card RATB pe langa aparatul de taxat, imi arata cardul si imi cere biletul. I-l dau linistita ca doar am taxat, nu? Nu!
    “Aveti doar o persoana”
    “Nu se poate doamna, doar am apasat pe 2″
    “Un act de identitate va rog”
    “Dar..”
    “50 de lei o sa va coste. Achitati acum?”
    “Dar..?!?”

    Astazi am trimis scrisoare de reclamatie la RATB ca nu dau instructiuni de folosire cu cardul. Daca trebuie, o sa scriu si la protectia consumatorului si cine stie unde mai. Nu mi se pare normal ce se imtampla si cum isi trateaza “clientii”. Pana la urma noi cumparam ceva de la ei , si platim scump!

  9. Sa-mi spuna si mie, il rog frumos pe reprezentantul RATB, cum/de ce au facut validatoarele alea mari cat un bidon de 5 litri cu scrisul atat de mic. Si dupa ce ca e foarte mic se mai deruleaza si foarte repede… ma uit ca vitelul la poarta noua, noroc ca nu sunt inca prea tare de urechi si mai aud inca bip-ul de validare …

    Tara frumoasa, pacat ca-i locuita !

    • Ieri m-am urcat in autobuz , am verificat cardul , cont zero. A venit controlul mi-au cerut cardul. Au constat ca nu am bai pe el, mi-au cerut buletinul.evident nu l-am dat. Nu au cum sa aibe nici un drept de a imi cere sa platesc amenda din moment ce eu nu am cum sa verific contul cardului decat in mijlocul de transport. E stupid, cretin facut la misto. Un proiect facut cu UTi din care cineva a luat mita de milioane ca sa implementeze un sistem nefunctional ,aberant. Oriunde am fost in Europa, sistemul functioneaza simplu cu taxare la taxator (in autobuz,tramvai)sau sofer .In felul acesta in mijloacele de calatorie nu se pot urca decat cei care platesc contravaloarea si s-ar evita vanzatorii de gume, sosete, brichete ca si cersetorii sau toti nebunii , jegostii care put de iti muta nasul.Am impresia ca Ratb-ul e pe post de companie care face pomana cu calatorii gratis , mai ales pe cateva rute cum ar fi in zona obor unde in acele infecte tranvaie e plin de toate scursurile umane care evident circula gratis.Nicaieri nu exista acest imbecil sistem care nu permite a sti oricand cate calatorii ai pe acel card.Inca odata romanii au dovedit ca se poate. Retardarea la ea acasa e mana in mana cu furtul si spaga. Acest sistem complicat,nefunctional si extrem de costisitor seamana foarte bine cu acea banda de biciclisti care a costat 15000 de euro pe km sau cu acele sosele de cate un miliard de euro pe km care vor fi gata la pastele cailor. In romania se poate cu spaga de rigoare, orice. E jenant , e infect.

      • Rectific :

        Ieri m-am urcat in autobuz , am verificat cardul , cont zero. A venit controlul mi-a cerut cardul. Au constat ca nu am bani pe el, mi-au cerut buletinul,evident nu l-am dat. Nu au cum sa aibe nici un drept de a imi cere sa platesc amenda din moment ce eu nu am cum sa verific contul cardului decat in mijlocul de transport. E stupid, cretin facut la misto. Un proiect facut cu UTi din care cineva a luat mita de milioane ca sa implementeze un sistem nefunctional ,aberant. Oriunde am fost in Europa, sistemul functioneaza simplu cu taxare la taxator (in autobuz,tramvai)sau sofer .In felul acesta in mijloacele de calatorie nu se pot urca decat cei care platesc contravaloarea calatoriei si s-ar evita urcarea vanzatorilor de gume, sosete, brichete ca si cersetorii sau toti nebunii , jegosii care put de iti muta nasul,etc.Am impresia ca Ratb-ul e pe post de companie care face pomana cu calatorii gratis , mai ales pe cateva rute cum ar fi in zona obor unde in acele infecte tramvaie e plin de toate scursurile umane care evident circula gratis.Nicaieri nu exista acest imbecil sistem care nu permite a sti oricand cate calatorii ai pe acel card.Inca odata romanii au dovedit ca se poate. Retardarea la ea acasa e mana in mana cu furtul si spaga. Acest sistem complicat,nefunctional si extrem de costisitor seamana foarte bine cu acea banda de biciclisti care a costat 15000 de euro pe km sau cu acele sosele de cate un miliard de euro pe km care vor fi gata la pastele cailor. In romania se poate cu spaga de rigoare, orice. E jenant , e infect.

Lasă un răspuns

